משרד ראשי - צבי הנחל 7, פארק תעשיות עמק חפר | שלוחה נוספת - חבצלת השרון 37, הרצליה פיתוח | טלפון: 09-7742786 | נייד: 050-5308990 | achitov.sigal@gmail.com

27 במאי 2014 in כירולוגיה: מבוא, תימוכין, הקשרים ומאמרים

מוטוריקת היד והשפעתה על התפתחות החשיבה, מיקוד ורכישת השפה

Post placeholder image

מהו הרציונל שעומד מאחוריי תנועות הידיים והתפתחות החשיבה:

ידוע שמהאקטודרמה (סוג הרקמה) מתפתחים הן העור והן מערכת העצבים מה שיוצר ומדגיש את הקשר הייחודי בין העור (מישוש, מגע) למערכת העצבים.

היד והמוח מתפתחים מאותה שכבת נבט עוברית בסימטריה התפתחותית וסנכרון ביניהם.

 

מחקרים שונים מראים שככל שגובר שימוש התינוק ביד, תהליך החשיבה יואץ ויתפתח.

יש קשר בין תפישת המציאות של התינוק והפעוט לתפעול היד לבין התפתחות ״האני״

ולשימוש ביד במגע ובתפיסה.

בתוך הרחם תנוחת העובר מכונסת וידיו קרובות לפניו והוא יכול לגעת בפניו ואף למצוץ אצבע. לאחר הלידה מתחיל תהליך התמודדות אחר וידיו הפרושות לצדדים רחוקות מאוד מפיו. בתקופה הראשונה ״ נשלט״ גופו של היילוד – תינוק על ידי רפלקסים.

היד שאליה הראש פונה תתיישר רפלקסיבית הצידה ורגלו באותו צד תתקפל.

לאחר שלושה חודשים אמור התינוק לשלוט בגופו והרפלקסים אמורים להעלם.

 

ככל שנעודד את התינוק לחזור שוב ושוב על הושטת ידיו נייצר מתאם חיובי למטרות הבאות-

1- לפתח קשר עין-יד.

2- לייצר הפרדה בין אבריו שתאפשר שליטה בכל איבר בנפרד ללא קיבועים.

3- לקרב את ידיו לפיו, כך הוא בעצם חוקר ומגלה את העולם.

תחילת התנועות מגושמות, לא מדויקות והתינוק נאלץ "לעבוד" קשה כדי לעקוב עם העיניים ולדייק עם היד אל עבר המטרה.

חשוב לא להניח חפצים בידיי התינוק אלא לעודדו להושיט ולדייק על מנת שייקח בעצמו.

ככל שידיו של התינוק תהיינה חופשיות לחקור ולגלות את העולם הוא יפתח טוב יותר מגוון מיומנויות ביניהן יכולות מוטוריות, יכולות ביטוי והתקשורת.

 

במהלך אבחון כירולוגי לתינוקות רכים ניכר טונוס גבוה האופייני לחודשים הראשונים

וישנו קושי לאסוף טביעות כף או להתבונן בכפות ידיים של תינוק מתחת לגיל חודשיים אלא אם הוא ישן ואז הטונוס נמוך יותר.

אינני ממליצה לערוך בדיקה כירולוגית לתינוקות ובאופן אישי אני עורכת בדיקה כירולוגית רק כאשר ההורים הסכימו שאבחן ידיהם ואתן המלצות עבורם שיטיבו עם התינוק/ פעוט (בדרך כלל בדיקה כירולוגית לתינוקות ופעוטות מתקיימת רק במקרים נדירים! כדוגמת קושי שלא מאותר בדרכים הקונבנציונליות, אי שקט, בכי תכוף, בעיות פיסיולוגיות לא ברורות ועוד.

 

במקרה שתינוק יוגבל בתנועת ידיו (למשל בישיבה ממושכת בתוך עגלה או סלקל) עשוי להתפתח עיכוב התפתחות ורפלקסים שיישארו הרבה מעבר לגיל 3 חודשים.

היד מהווה את "המשכו" של המוח ואי לכך פעולתן והתפתחותן ישפיעו בטווח הקצר ובטווח הארוך, למשל: העדר יכולת לייצר הפרדה בין איברים אצל ילדים (שתתבטא בין היתר בקושי לייצר אלכסונים, הצלבות, חציית קו אמצע בקלות בין יד ורגל נגדית, להרים יד מבלי שהרגל

תתרומם יחד איתה, שרבוב לשון בעת פעולה…) עשויה להשפיע בהמשך על היתכנות לסיכוי גבוה ללקויות למידה וקשיים אמיתיים במיקוד, קשב וקואורדינציה.

התפתחות מוטוריקת היד הינה קריטית לבסיס חשיבה ומיומנויות מורכבות חשובות וקרדינליות לחיינו!