משרד ראשי - צבי הנחל 7, פארק תעשיות עמק חפר | שלוחה נוספת - חבצלת השרון 37, הרצליה פיתוח | טלפון: 09-7742786 | נייד: 050-5308990 | achitov.sigal@gmail.com

27 במאי 2014 in בחן את עצמך

איזו צורה יש למשטח כף היד שלך? איזה מין טיפוס אתה? מעשי? רחפן?

Post placeholder image

בחן את עצמך – איזו צורה יש למשטח כף היד שלך?

איזה מין טיפוס אתה? מעשי? פרויקטור? או מעופף ?

משטח כף היד – ללא אצבעות ואגודל משקף את החומרה – איכויות הטיפוס מבנה מערך אישיות וקווי מתאר ייחודיים שלנו.

תצורת משטח היד מספקת עובדות וגילויים מעניינים אודות המבנה האישיותי הצרכים המולדים הן הרגשיים והן הפיסיולוגיים. כמו כן הדחפים ,היצרים, הצרכים החומריים ואיזו סביבה תיטיב כבית הגידול הטוב ביותר בהתאמה למבנה האישיות הייחודי.

מכאן נוכל לזהות איזה תחום או איכות מצויים בחסך או בחוסר איזון הגדול ביותר.

להתחקות אחר המציאות הפנימית שמייצרת מציאות חיצונית , להבין את ההקשרים מסביבת הילדות אל העולם כיום בבגרותנו.

זיהוי ומיפוי יוכל לסייע למודעות ולתהליך הכוונה  מיקוד ושינוי.

אביא בפניכם את הרציונל למיפוי 7 טיפוסים על פי חלוקה רוחבית של היד .(ללא קשר באבחון כירולוגי האבחנה נעשית עח סמך מיפוי ושקלול מאות נתונים ולא על סמך נתון בודד). תמהיל הנתונים ככל שיהיה נרחב יותר יעניק תמונה ברזולוציה מדויקת ודקות אבחנה ביחס לאישיותנו.

משטח היד נחלק בחלוקה רוחבית לשלושה חלקים על פי הסדר הבא-

הרצועה התחתונה מהווה את החלק הפיזי (אדמה, גוף, דחפים, יצרים, מעשיות, בסיס, משפחה).

הרצועה האמצעית משקפת את הצד הרגשי (רגשות, מיניות, מין, ייחודיות, פגיעות אמפטיה, תקשורת מול הסביבה).

הרצועה העליונה את הצד המנטאלי (דעות, עמדות, מחקר, השכלה, רוח, אינטלקט, רעיונות יצירה).

מכאן נתבונן איזו צורה מתקבלת:

 

– שלושה חלקים זהים לרוחב ולאורך – יד ריבועית

 

– רוחב צר לעומת האורך- יד מלבנית (ככל שהרוחב צר יותר היא תקרא יד מלבנית צרה).

 

– רצועה פיזית צרה לעומת הרצועה העליונה המנטאלית – יד משטח משולש

 

– רצועה תחתונה רחבה (משורש היד ועד השקע במרכזה) לעומת הרצועה העליונה – יד משטח טרפז

 

– רצועה רגשית רבה יותר משתי הרצועות האחרות התחתונה והעליונה – יד משטח יהלום.

 

לאחר שתמצא את התצורה בידיך קרא ולמד על המאפיינים הבולטים לצד המקומות אותם תצטרך לחזק.

 

  1. יד משטח ריבועי-

מבנה המתאר איזון בין שלושת האיכויות הפיזית, הרגשית והמנטאלית.

מאפיין אדם סוליסט, אינו מחפש אישורים למהלכיו.

חושב, הוגה, מתכנן ופועל על פי דרכו. לא בהכרח מתחשב בסביבתו (לא משום שהוא אגואיסט אלא מתוך סוליזם ותחושת כוח פנימית). הוא עשה כי כך הוא חש וחשב ללא צורך לקבל אהדה וגילויי תמיכה.

מדובר בטיפוס פרקטי, מעשי, חרוץ ובעל צורך עשייה וחיפוש יציבות פנימית על ידי יצירת שיגרה ותנאי חיים ברורים, קבועים ויציבים. איש ביצוע הנע מפרויקט לפרויקט.

אדם זה ישאף לספק צרכים מטריאליסטיים, יצריים כמו מין, אוכל, כסף.

החשיבה תאופיין בריאליזם, תוך חיפוש צידוק רציונלי ונתונים אמפיריים להיסק.

אדם בעל יד ריבועית יגלה כושר הסתגלות לשינויים קטנים בשל אותה יציבות ואיזון בין הרצועות, אך יתקשה בשינויים קיצוניים ומהירים.

בשל אותו מבנה ריבועי הוא יתקשה לזרום נוכח ביקורת או לגלות גמישות.

מבחינת התאמה מקצועית נראה אותם כמתאימים לקשת מקצועות המספקים יציבות, שגרה, בטחון חומרי לצד מרחב (ניהול, בקרה, ניהול פרויקטים, אגרונומיה, יזמות, אדריכלות ועוד), אין זה אומר שלא נמצא אותם כמעצבים ואומנים אך הם זקוקים לחומר ביד היוצר – פיסול, בנייה, צורפות. בעבודה מופשטת ורעיונות פלואידים הם ילכו לאיבוד ויתקשו עקב הצורך בביסוס שיטה סדר וארגון כמיתיים.

 

 

  1. יד משטח משולש-

אצל אדם בעל משטח משולש נבחין ברצועה העליונה המנטלית כרחבה ובולטת באפיוניה (תפוחה, רחבה צבע חריג). אדם זה יאופיין כאדם שעסוק ברוח, חוקר, מתאווה לידע סקרן וזקוק לרעיונות ופיתוח חשיבתי. חשיבתו תאופיין בחשיבה מחקרית, המצאתית והוא יהיה טוב יותר בהגייה, פילוסופיה תכנון והמצאה מאשר בעשייה ובבצוע.

ככל שהבסיס הפיזי יהיה צר יותר לאדם תהיה תחושת תלישות, חוסר שייכות, חולשה פיזית.

פעמים רבות לאדם שכזה יהיו תכניות מגירה, יכולת למידה מין "סטודנט נצחי" והוא מבקש להגשים עצמו מקורס לקורס או מתואר לתואר.

הבסיס הצר מקנה להם תחושת חוסר יציבות העדר מעשיות ואילו הידע האינטלקטואלי מעניק פיצוי ובטחון.

רצועה פיזית צרה מרמזת על שורשים דלים ועל חיבור לקוי ״לאדמה״, לעיתים נובע הדבר מהגירה, ממשפחה שלא הצליחה לייצר ולנסוך תחושת בטחון ויציבות (בשל חסך בהורה, גירושין קשים, יתמות, הישרדות). אדם שכזה חייב לשים לב לגופו לא להתעלם (כך נטייתו).

ולא להתיש עצמו על ידי עיסוק מנטלי מוגזם. אדם זה ייטה לעיסוקי רוח, מחקר, אקדמיה, פילוסופיה, כיוונים פחות מעשיים. בשל תחושת התלישות והחשש לחבור לצד הפיזי היצרי, הוא יצטרך להתמודד ולעבוד על היכולת שלו לחוש ולפתח מחויבות, רציפות ובסיס איתן להקים שורש בדמות משפחה יציבה משלו רציפות מעשיות והתמדה הם חלק מחבלי חייו.

 

 

3. יד משטח מלבן –

אדם בעל ידי מלבן הינו אדם סתגלתן, גמיש וקשוב לדעותיהם של אחרים. מבנהו הרגשי ייטה להיות רגיש ולבילי ככל שתצורת המלבן תהיה צרה וארוכה יותר.

רגישותו תתבטא באיכות החיובית שלה, בתקשורת, צורך בדיאלוג וחברה, התחשבות וזולתנות למול איכות מורכבת שתתבטא בפגיעות, נטייה לרטט פנימי, מעין אי שקט שעשוי להתבטא למשל בשינויים במצבי רוח, תגובתיות מוגזמת, חרדתיות לעיתים עד דרמטיזציה והיסטריה (תלוי כמה מאורכת וכמה המלבן צר).

ידי המלבן מתחשבים ונוטים לרצות יותר את הסביבה. ככל שהמלבן צר תיווצר יותר תלות באחרים, בתקשורת מולם, בקבלת משוב, תמיכה, אהדה וכאילו ״מרגיע״ ויוצר השלמה לחלקים החסרים בתוכם.

אדם בעל כפות מטיפוס המלבן זקוק ורוצה לייצר הרמוניה מול הסביבה אך לא תלוי או כופה עצמו על האחרים.

 

  1. יד משטח מלבן צר מאוד

משטח יד בצורת מלבן צר מאוד מתאר אדם סנסטיבי, רגיש, פגיע ומושפע מאוד מאירועי הסביבה עד כדי תלותיות ותגובתיות מוקצנת מאוד, תגובותיו הרגשיות מוקצנות עד כדי נוירוטיות והפער בין החשיבה והיכולת מול ביצוע והגשמה עצום.

טיפוס בעל משטח יד מלבן צר מתאים לעיסוק מול אנשים לאו דווקא בטיפול.

תקשורת, תחקירנות, פרסום, יח"צ, שיווק, שירות, מכירות, אומנות (הצד המוסיקלי, שירה, כתיבה לירית).

בעלי מלבן צר יאופיינו בתחושת חוסר שייכות, תלישות, תלות והצד החברתי האינטואיטיבי יהיה מפותח מאוד, לכן נראה אותם כדמויות בולטות, צבעוניות בוהמיות.

הוא זקוק לתחושת הייחודיות המושגת בהתערות החברתית או באמצעות קהל. בקריירה ובסביבת העבודה הוא זקוק להגדרות ברורות ומתוחמות, למשוב ופידבק. בשל אי היציבות לעיתים יחפשו מסגרת ״שתשמור״ עליהם או זיקה לאנשים חזקים ושתלטניים לצידם (אם בדמות בוס או בן/ בת זוג כוחניים).

 

  1. יד מתרחבת

ניתן לדמות את כף היד המתרחבת לביצה.

משטח זה מכיל בתוכו הכל – את ההגייה, החשיבה ,התכנון, היצירתיות והביצוע.

כוחו בייחודיותו וחולשתו בזמני ביניים, בתקופות שלא יוצר דברים חדשים.

התחלות המצאות קונספטים ופטנטים מקוריים ימלאו אותו בסיפוק ועונג.

קליפה עבה כביצה מתארת את הקושי לחדור או לייצר מולו תקשורת מקרבת ונגישה אך רכות פנימיותו מתארת עולם ומלואו של עושר התכנים והמציאות הפנימית המגוונת שהוא נושא.

 

  1. יד משטח טרפז –

החלק התחתון משורש היד ומפרק האגודל בולט ומרחיב את כל חלקה התחתון של היד.

יד שכזו מתארת אדם המחובר לאיכות הפיזית על כל המשתמע.

האיכות הפיזית מתארת את השורשים, החוסן והחיבור לצד האדמה.

רצועה פיזית בולטת, רחבה ולעיתים אדומה מיתר הרצועות ביד מתארת את הצורך לקבל ולתת חום, חום פיזי. את הצורך הפיזי לנוע (ספורט, תנועה, ריקוד).

אדם זה בעל סיבולת גבוהה, יכולת הישרדות, חוסן גופני וכוח פנימי עצום. לרוב מדובר באנשים שהגיעו ממשפחות מיוחדות לעיתים מסורתיות או שבטיות הנותנות תחושת בטחון, שורש או ממבנה סביבת גידול ייחודית (קיבוץ/ מושב)

החיבור לאדמה יתבטא לעיתים בצורך לגור במבנה קרקע, בצורך בטבע ובמרחבים, באהבת הצומח והחי בצרכים חושניים מגע, מין, אוכל. החיבור לגוף ולעצמם דרך תנועה הוא מהותי ולכן עיסוק שישנה בו דינמיקה, עבודת רגליים, ספורט ומוטוריקה (חינוך גופני, עיסוקים הקשורים לגוף ריקוד, מחול, הדרכת טיולים, חקלאות, תיירות, הדרכה, טיפול במגע, שפים).

יצירתיותם בהחלט תתבטא דרך הגוף דרך אוכל, צילום, תיעוד, ארכיאולוגיה או עיסוק בחיבור לחקר סיבות ושורשים למשל במקצעות גנטיקה, חקר שורשים, ביוגרפיה, היסטוריה.

הקושי טמון בכך שהרצועה המנטלית הצרה אצלם (שלחלוטין אין זה משקף מוגבלות שכלית או אינטליגנציה נמוכה), לעומת רצועה פיזית רחבה מה שיוצר העמסה על הגוף בחוויות פיזיות, בפעילות, בצורך להיות עסוקים ולהניע את הגוף כל זאת ללא בחינת הדברים רגשית ושכלית (הדחקה, התקה, מחיקה). כאשר המידע עולה לרמת המודע הם יתקשו לעבדו ולהתמודד איתו ויעדיפו להמיר זאת לפעילות פיסית, מרץ, יוזמה, כוח.

בשל העובדה שטיפוס כזה חווה את העולם דרך החוויה הפיזית לעיתים הוא ייטה להיפוכונדריה או  להיפראקטיביות בתקופות של חופש העדר משימות למשל חגים יחווה קושי היות שהוא מגדיר עצמו דרך עשייה בעיקר..

 

  1. יד משטח יהלום-

כף יד שכזו תאופיין ברצועה רגשית רחבה ובולטת על פני הרצועה הפיזית והמנטלית.

יד זו תאופיין בתפיחה בצד היד המאדירה את הצד הרגשי של בעליו.

גם כאן זקוק בעל כף שכזו לקשר עם אנשים אך בניגוד למלבן צר לא מתוך איבוד האני ותלות. לאדם כזה כישורים ותרומה לחברה. באיזור זה מצוי אינסטינקט המין, ומכאן יוסבר הקונפליקט שכה מאפיין אותו מחד הפחד מאיום שמופנה אל הייחודיות שהרי הוא שואף להיות אחר שונה מיוחד וצבעוני ומגיסא הוא נזקק לאהדה לפידבק לתשואות הקהל ולכפיים. אז איך גם להישאר שונה ובולט וגם לזכות באהבה ובתשומת לב מבלי להיות עם העדר?

באופן תדיר הוא לכוד בקונפליקט בין הישרדות בדרך של היטמעות עם הסביבה לבין הצורך להגדיר ולייחד עצמו לחוש אחר מיוחד מובחן.

הצורך גורם לכך שהאדם ייראה בולט (לעיתים בסגנון לבושם, פריטים לבוש כגון שעון, כובע נעליים), מקצין מיניותו או בולט חיצונית ומגיסא זקוק מאוד  לקהל לכפיים.  המיניות בולטת אך ישנו קושי לייצר ולהיות באינטימיות כי במקום בו אנו נטמעים ומטשטשים הגבולות- במיטה- באקט המיני הוא עשוי לחוש דחייה, פחד וחוסר אונים.

לרוב אנשים צבעוניים אלו יהיו אנשי במה, משחק, מנהיגים חברתיים, אומנים, שחקנים.

ככל שהגבעה תפוחה הקונפליקט בולט יותר והם יאבקו בין הבנה ואמפטיה הזדהותית, לבין הצורך לייחד עצמם (ליד זו נדרשים כמה פרמטרים מחזקים ותומכים בכדי להניע מבנה ייחודי כזה לתועלתם אחרת תחושת הנוגע לא נוגע תוביל לבדידות וחוסר סיפוק מתמיד).

 

לאחר שבחנתם ומצאתם את המבנה הקרוב ביותר למבנה שלכם, תוכלו להבין סיבות ונסיבות לצד דפוסים התנהגותיים חוסמים ומכאן להתחיל במודעות ובהתפתחות.

לבחור בהתבוננות קבלה לצד שינוי.

תהליך השינוי (לא שיפוט) הוא מסע מפרך של גילוי ומפגש עם עצמנו, עם הנשמה.

במהלכו נכיר את מה שבתוכנו, נזהה את הנרכש, את הדפוסים וההטבעות הצרובות, את הקוד ובעיקר נזהה את המשרעת האדירה המגולמת בפער עצום בין מה שקיים לבין מה שאפשרי.

 

אני תקווה שתלמדו מהמעט הזה, אך לא תתקבעו או תייצרו הגדרות מקבעות.

 

ישנם כמה מאות פרמטרים המובאים בחשבון לצורך איתור ואבחון, ולעיתים פרמטרים מסוימים ״מטשטשים״ ו-״מחלישים״ או לחילופין ״מחזקים״ את אותה איכות או את אותו ארכיטיפ טיפוס. למשל, אצבעות ארוכות ודקות ביד ריבועית מוסיפות איכות מנטלית, רוח, רעיונאות.

לחילופין- אצבעות קצרות ליד מלבנית צרה יוסיפו דווקא מימד מעשי ופרקטי.

באשר לייחוס בחירות ייעוד מקצועיות בוודאי שישנו קשר בין מבנה היד לבין הבחירה המקצועית, אך כאן נדרשת התבוננות יסודית והתחשבות בתמהיל הכולל ובכל זאת

זכרו תמיד, מה שאנחנו עושים אף פעם לא מגדיר את מי שאנחנו!

מקצוע או תואר אינם ייעוד או תכלית,

מה שמגדיר אותנו זה כושר הקימה לאחר שנפלנו…

התפתחות!

 

כי את הכוליות האדירה הטמונה בכל אחד אסור וגם לא באמת ניתן לקבע ולהגדיר!

 

כל יד מתארת את החידה הייחודית

החידה והצופן איתו נולדנו ובמסע חיינו נחבר פיסה לפיסה עד להבנת התצריף כולו.

7 הטיפוסים מסייעים לעשות סדר ובהירות בהבחנה האישיותית ובטיפוסי האישיות השונים המרכיבים את הרקמה האנושית כולה.